January 12, 2013

Laporan Perlawanan: T-Team 1-0 Kelantan



T-Team menebus kekecewaan kalah kepada Perak dalam aksi pembukaan Liga Malaysia setelah berjaya mencatat kemenangan dengan jaringan 1-0 ke atas juara Liga Malaysia musim lepas Kelantan. Anak buah Peter Butler mempamerkan aksi yang mantap dalam perlawanan yang berlangsung di Stadium Sultan Nasiruddin Shah.


Bojan Hodak memilih untuk menurunkan Zairo Anuar bergandingan bersama Keita Mandjou manakala Peter Butler pula sekali lagi menurunkan Caleb Forlan di bahagian depan dan George Boateng untuk mengemudi jentera tengah. Kelantan berjaya menguasai perlawanan di awal minit. Haris Safwan hampir menjaringkan gol pertamanya bersama Kelantan namun gagal menyudahkan perluang yang terhidang.



Kegagalan itu jelas dihukum oleh T-Team apabila Aizulridwan berjaya meledak masuk bola pada minit ke-8 setelah mendapat lorongan cantik dari Caleb Forlan. 



Kelantan berjaya menguasai bahagian tengah namun sukar untuk menembusi benteng pertahanan T-Team.



Haris Safwan mempunyai peluang satu lawan satu namun berjaya dihalang penjaga gawang T-Team. Indra Putra dan Keita Mandjou juga banyak mensia-siakan peluang yang terhidang.



Masuk separuh masa kedua, Keita Mandjou digantikan dengan Norfarhan dan mengambil alih posisi Indra yang naik ke atas untuk berganding bersama Haris Safwan.



Perlawanan berlangsung dengan sengit yang menyaksikan kedua-dua pasukan saling berbalas serangan. Caleb Forlan turut berjaya melepaskan rembatan ke arah pintu gol Kelantan namun berjaya diselamatkan Khairul Fahmi.



George Boateng juga menunjukkan permainan yang bagus apabila berjaya menyekat kemaraan Piya di bahagian tengah. Zairo dimasukkan di penghujung perlawanan namun ianya tidak mengubah keputusan jaringan yang diperlolehi T-Team.



Kekalahan ini pasti akan menjadi pengajaran buat juara bertahan, Kelantan untuk menjadi lebih kreatif dalam usaha mempertahankan kejuaraan Liga Malaysia musim ini.