January 27, 2012

Piala FA: Anfield Tidak Takutkan Evra


LONDON Pemain pertahanan Manchester United, Patrice Evra tidak takut untuk kembali ke Anfield bagi berdepan Liverpool pada aksi pusingan keempat Piala FA malam esok
Skuad bimbingan Alex Ferguson itu akan kembali ke Anfield buat kali pertama sejak isu perkauman yang membabitkan Evra dan penyerang Liverpool, Luis Suarez.
Begitupun, pemain berusia 30 tahun itu memberi jaminan kepada Ferguson bahawa dia memiliki kekuatan mental selaku ketua pasukan pada pertemuan itu.
Sebelum ini, Ferguson tidak menyenaraikan penyerang sensasi United, Wayne Rooney pada pertemuan menentang Liverpool kerana bimbing reaksi negatif para penyokong.
Namun Ferguson berkata, perkauman bukan isu penting tetapi sikap kedua-dua pemain itu membimbangkannya.
"Suatu usaha yang baik apabila menyaksikan Liverpool berusaha untuk menangani isu perkauman ini melalui media.
"Kamu harus ajar mereka ketika bertandang ke Manchester United.
"Sejujurnya, saya masih tidak dapat melihat keperluan untuk itu," kata Ferguson.
Suarez yang masih menjalani hukuman penggantungan lapan perlawanan dijangka akan berada di Anfield sebagai penyokong dan dia tidak akan bertemu Evra bagi mengelak senario yang tidak diingini berlaku.
Sehingga kini, Suarez masih enggan memohon maaf secara peribadi kepada Evra.
Dia mendakwa, tuduhan pemain pertahanan United itu tidak boleh dipercayai, sekali gus mempersoalkan keputusan Persatuan Bola Sepak (FA) England.
Ferguson yang tidak ragu-ragu mengenai keupayaan Evra untuk beraksi di Anfield mendakwa, personaliti dan prestasi konsisten telah menjadikan pemain itu sebagai calon bagi mengisi slot ketua pasukan United.
Sementara itu, Nemanja Vidic terpaksa direhatkan sehingga akhir musim ini kerana kecederaan ligamen ketika aksi Liga Juara-Juara. - Agensi