December 15, 2011

Harimau Muda Dijinakkan Central South Mariner




ADA mesej yang cukup positif diterima pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee sebaik pasukannya dijinakkan 0-1 oleh Central South Mariner dalam aksi persahabatan kedua di Stadium Mini Central South Mariner, Sydney pagi semalam.
Ketiadaan tonggak pertahanan, Muslim Ahmad yang terpaksa dikeluarkan pada penghujung babak kedua gara-gara kecederaan dimanfaatkan sepenuhnya oleh jentera serangan tuan rumah yang berjaya meledak gol tunggal perlawanan ketika berlaku keadaan kelam-kabut di dalam kotak penalti Harimau Muda pada minit ke-85.
Apa yang pasti, ia merupakan pengajaran yang berguna buat Kim Swee supaya tidak sekadar bergantung harap dengan gandingan Muslim dan Muhamad Fadhli Shas bagi mengemudi benteng pertahanan negara selepas ini, dan ia juga diakui oleh pengendali berasal dari Melaka itu.
“Benar, rentak permainan dilihat berubah sebaik Muslim dikeluarkan gara-gara kecederaan betis.
“Namun, saya masih tidak terlalu bimbang kerana sememangnya matlamat asal saya sepanjang menimba ilmu di Australia ini adalah bagi membentuk persefahaman dan juga gandingan pemain-pemain baharu serta yang jarang diturunkan sebelum ini.
“Malah, persembahan Mohamad Amer Saidin yang masuk menggantikan Muslim juga tidak mengecewakan meskipun sekadar beraksi kurang daripada 10 minit,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di Sydney semalam.
Sebelum ini, dalam aksi pembuka tirai menentang Sydney FC kelmarin, skuad kendalian Kim Swee berpesta gol apabila menang 3-0 hasil jaringan K. Gurusamy dan dua gol ledakan Ahmad Hazwan Bakri.
Sementara aksi Harimau Muda menentang Central South Mariner pula sepatutnya dijadualkan berlangsung hari ini sebelum dianjakkan sehari lebih awal semalam memandangkan jadual kelab itu difahamkan cukup padat lantaran persiapan mereka menjelang aksi Liga Australia (Liga-A) musim depan.
Untuk rekod, Central South Mariner merupakan pasukan keempat terbaik Liga-A bagi musim ini.
Mengulas lanjut, Kim Swee berkata, bahawa beliau juga melakukan beberapa pertukaran di bahagian tengah semalam apabila membawa keluar Gurusamy dan Fandi Othman dan memasukkan S. Sivanesan dan Nazirul Naim Che Hashim pada babak kedua.
Persembahan keseluruhan pemain juga, katanya, tidak menghampakan termasuk keberkesanan tindakan penyudah yang dipamerkan Ahmad Hazwan sekali gus memberikan lebih banyak pilihan buat Kim Swee di jentera serangan.
“Pada masa sama, saya juga tidak menolak kemungkinan menguji pemain baharu seperti S. Sivanesan dan Shahrul Saad menjelang pertemuan terakhir menentang Newcastle Jets pada 19 Disember ini,” katanya.
Oleh NAN HIDAYAT NAN 
AZMIE dan AHMAD 
FAZLI MOHD. YADI
sukan@kosmo.com.my


INVITE FRIENDS TO CHURPCHURP TODAY!