January 29, 2012

Wenger Mahu Buktikan


LONDON - Arsene Wenger belum mahu mengalah untuk membawa Arsenal kembali ke landasan yang betul meskipun kekecewaan di kalangan penyokong mereka kini semakin memuncak ekoran kegagalanThe Gunners meraih sebarang kejayaan buat tahun ketujuh berturut-turut.
Arsenal yang akan melayan kunjungan Aston Villa pada saingan Piala FA hari ini mahu membuktikan kebangkitan mereka selepas dikecewakan oleh Manchester United pada saingan Liga Perdana England minggu lalu.
Selepas kekalahan ke atas United itu, penyokong mereka memekik sambil mengatakan 'kamu tidak tahu apa yang kamu lakukan' kepada Wenger.
Arsenal kini berada di kedudukan kelima liga, ketinggalan empat mata di belakang pasukan yang menduduki tempat keempat, Chelsea.
Begitupun, kedudukan tersebut membolehkan penyokong Arsenal memaafkan Wenger kerana mereka masih berada di landasan yang betul untuk memburu tempat ke saingan Liga Juara-Juara musim depan.
Tetapi sekiranya mereka tewas kepada Aston Villa pada siangan pusingan keempat Piala FA hari ini, Wenger bakal berdepan kritikan yang lebih teruk daripada penyokong fanatik mereka.
Menyedari hakikat tersebut, Wenger tetap tenang malah masih yakin untuk mebawa Arsenal ke landasan yang betul.
Ditanya berkenaan kekalahan ke atas united itu, Wenger menjelaskan: ''Saya masih boleh menerima kekalahan tersebut. Saya tidak memikirkan kritikan penyokong, saya hanya memikirkan bagaimana cara kami boleh memenangi perlawanan.
"Saya tetap dengan pendirian saya bahawa macam-macam boleh berlaku dalam bola sepak.
"Reaksi penyokong terhadap kekalahan kami membuktikan bahawa mereka sentiasa berada di belakang kami.
"Apa yang mengecewakan saya ialah kami tidak beraksi pada tahap sebenar pada separuh masa pertama ketika menentang United minggu lalu, namun bangkit menunjukkan peningkatan pada separuh masa kedua tetapi nasib tidak menyebelahi kami. Kami seharusnya menang perlawanan tersebut," katanya.
Kini, harapan Arsenal diletakkan pada saingan Piala FA dan mereka bertekad untuk meneruskan perjuangan sehingga ke akhir bagi membuktikan The Gunners masih ada kualiti sebagai kelab yang perlu disegani. - AFP