January 10, 2012

Messi Menang Balon d'Or



Lionel Messi berjaya mendapatkan title pemain bola sepak terbaik dunia untuk tahun ketiga berturut-turut apabila memenangi anugerah FIFA Ballon d'Or yang berlangsung di Zurich.


Pemain Argentina dan Barcelona yang berusia 24 tahun ini menewaskan rakan sepasukan Xavi dan Cristiano Ronaldo untuk mendapat tempat pertama.


Messi yang menjadi Man Of The Match dalam perlawanan akhir Liga Juara-juara 2011, juga memenangi Primera Division, Spanish Supercopa, UEFA Super Cup dan Piala Kelab Dunia pada tahun lepas.


"Dia masih muda, hanya 24 tahun, dan saya fikir dia akan memecahkan semua rekod yang ada dalam sukan ini,"kata Xavi berkaitan rakan sepasukannya itu.


"Dia bakal menjadi salah seorang daripada pemain terbaik dalam sejarah bola sepak dunia."


Dua pemain Man United, Wayne Rooney dan Nemanja Vidic pula terpilih pilihan kesebelasan utama dunia.


Kesebelasan Dunia FIFPro: 
Iker Casillas (Real Madrid), Dani Alves (Barcelona), Gerard Pique(Barcelona), Sergio Ramos (Real Madrid), Nemanja Vidic (Man Utd), Andres Iniesta (Barcelona), Xabi Alonso (Real Madrid), Xavi (Barcelona), Lionel Messi (Barcelona), Cristiano Ronaldo (Real Madrid), Wayne Rooney (Man Utd).


Rooney berkata bahawa:" Ini adalah tahun yang terbaik, dengan memenangi Premier League yang ke-19 bersama kelab, kenangan yang manis bersama pasukan."


Pep Guardiola pula dipilih sebagai jurulatih terbaik tahun ini, manakala kapten pasukan bola sepak wanita Jepun dipilih sebagai pemain terbaik wanita. Norio Sasaki (lelaki) dari Jepun pula dipilih sebagai jurulatih pasukan bola sepak wanita terbaik, Japan FA dianugerahkan anugerah FIFA fair play, pemain sensasi Brazil yang berusia 19 tahun, Neymar pula memenangi anugerah FIFA Puskas untuk gol terbaik 2011.