August 17, 2010

Malaysia tidak cadang boikot Sukan Komanwel 2010


MAJLIS Olimpik Malaysia (MOM) menegaskan pihaknya belum bercadang memboikot Sukan Komanwel 2010, Oktober ini walaupun tahap keselamatan temasya itu mencetus kebimbangan.

Setiausaha Kehormat MOM, Datuk Sieh Kok Chi, berkata pihaknya yakin dengan kemampuan India menjamin keselamatan atlit yang akan bertanding pada temasya itu. MAJLIS Olimpik Malaysia (MOM) menegaskan pihaknya belum bercadang memboikot Sukan Komanwel 2010, Oktober ini walaupun tahap keselamatan temasya itu mencetus kebimbangan.

Setiausaha Kehormat MOM, Datuk Sieh Kok Chi, berkata pihaknya yakin dengan kemampuan India menjamin keselamatan atlit yang akan bertanding pada temasya itu.
“Kita tidak bincang langsung kemungkinan menarik diri daripada temasya itu. Mengapa kita perlu berbuat demikian? Saya tidak nampak ada masalah yang menggugat kelancaran temasya itu,” katanya semalam.
“Lagipun, kita bersahabat baik dengan India. Demi semangat perpaduan sukan, kita sentiasa menyokong penganjuran temasya itu dan tindakan menarik diri adalah langkah terakhir akan dilakukan,” katanya.

Kok Chi berkata, pihaknya sentiasa berhubung dengan Majlis Sukan Negara (MSN) dalam mendapatkan perkembangan terkini mengenai tahap keselamatan di New Delhi dari Wisma Putra dan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di New Delhi.

Baru-baru ini Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di New Delhi mengeluarkan nasihat tidak menggalakkan ahli keluarga atlit berkunjung ke India bagi menyaksikan dan memberikan sokongan ketika temasya itu.

Sumber:Berita Harian