January 24, 2012

Memadaikah Sekadar Permohonan Maaf Dari Rizal Hashim?

Saudara Rizal Hashim telah membuat permohonan maaf secara terbuka melalui blognya Malaysian Sport's Loose Cannon hari ini. Dalam artikel yang terdapat pada blognya, Rizal Hashim membuat permohonan maaf kepada Sultan Kelantan diatas kritikannya berkaitan kelewatan sepak mula antara Kelantan menentang PKNS FC tempoh hari.

Berikutan kritikan yang diberikan itu, ia menimbulkan pelbagai reaksi tidak senang hati dalam kalangan penyokong bola sepak Kelantan melalui laman-laman Facebook dan anda boleh membacanya di artikel sebelum ini (klik sini).


Jadi ini adalah isi kandungan permohonan maaf oleh Rizal Hashim melalui blognya:

Mohon ampun Tuanku Sultan Kelantan

Terlebih dahulu saya merafak sembah memohon ampun dan maaf kepada Tuanku Sultan Kelantan dan kaum kerabat Tuanku jika surat terbuka saya bertajuk Surat buat FAM dan kawasan sekitarnya disalah tafsir hinggakan ada pihak yang menuduh saya derhaka kepada Tuanku Sultan.

Saya sedikitpun tidak berniat menujukan perenggan itu kepada Tuanku Sultan. Selain menghormati institusi diraja, saya ada kenangan manis dengan Tuanku. Saya bersama tiga lagi sahabat secara peribadi terserempak dan bersalam dengan Tuanku Sultan yang ketika itu Tengku Mahkota Kelantan, di Hotel Grand Makkah ketika sama-sama menunaikan umrah pada bulan puasa, Oktober 2007.


Sebelum pembaca blog ini melontarkan kata-kata nista, mencaci dan mengugut saya, saya ingin mengajak semua berbincang dengan lapang dada dan minda terbuka tanpa perlu menghasut mana-mana golongan berhubung komentar saya mengenai sepak mula pertemuan Liga Super di antara Kelantan dan Selangor PKNS yang lewat selama 33 minit, 13 Januari lalu.


Impak daripada sepak mula di Stadium Sultan Muhammad ke-IV yang dijadual 8.45 malam tetapi bermula jam 9.18 malam, cukup besar.


Antaranya


1. Pemain terdedah kepada kecederaan sesudah melakukan warm-up


2. Soal airtime. Perlawanan itu disiar secara langsung menerusi saluran berbayar Astro Arena dan tamat pada jam 11.15 malam. Sebenarnya tiada stesen televisyen, sama ada berbayar atau percuma (free-to-air seperti RTM dan TV3, TV9) yang gemar berdepan situasi ini kerana ia membabitkan kos airtime dan rancangan seterusnya. Isunya bukan saya menulis kerana saya ada program di Astro Arena, saya tetap tulis kalau perlawanan disiarkan di RTM...menyatakan fakta bukan satu kesalahan. Setiap pemimpin sukan harus faham isu airtime sebagai satu komponen penting dalam industri sukan. Jika perlawanan antarabangsa, tentu sekali hos penyiar akan diberi ganti rugi mengikut nilai airtime. Ini antara tuntutan dunia profesional.


3. Kelewatan ini menyebabkan sesetengah media cetak arus perdana tidak sempat menyelitkan laporan untuk edisi pertama.


4. Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) berdepan kemungkinan dikenakan tindakan. Ini berdasarkan pengalaman saya yang kurang arif ini. Pernah menjadi pegawai media selama dua bulan di Wisma FAM, mengurus tuntutan media untuk dua perlawanan besar - Malaysia lawan Chelsea di Stadium Shah Alam dan final Piala Malaysia 2008. Sebelum menyertai FAM, pernah menjadi pegawai media Piala Antara Benua di Stadium Petaling Jaya dan Stadium Kuala Lumpur, Cheras pada Mei 2008, ketika Safee Sali menjaringkan tiga gol menarik sepanjang kejohanan. Kita tidak boleh lari daripada protokol pengelolaan perlawanan, sebab itu semua pegawai maklum ada apa yang digelar sebagai OTP...pengelolaan perlawanan mengikut Organisasi Teknikal Perlawanan.


Mana-mana pihak yang gagal mematuhi mana-mana tatacara OTP boleh dikenakan tindakan lanjut mengikut perkara 2.1.2 dan Perkara 5.7.5 manual Liga M 2012. Pasukan, pegawai pasukan, pegawai pertandingan seperti match commissioner (MC) dan general co-ordinator (GC) boleh dikenakan tindakan lanjut oleh FAM.


Skop OTP meliputi padang dan kawasan sekitarnya, lampu limpah, kelengkapan bilik persalinan.


Perkara 5.6.10 menetapkan pasukan tuan rumah atau GC hendaklah memaklumkan kepada MC/RA (penilai pengadil) kehadiran tetamu diraja atau tetamu kehormat.


Tetamu Diraja

1. Sultan Negeri
2. Yang Dipertuan Negeri
3. Pemangku Sultan
4. Tengku Mahkota/Raja Muda Negeri

Tetamu kehormat

1. Presiden FAM
2. Timbalan Presiden FAM atau wakil presiden FAM
3. Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri
4. Mana-mana tetamu yang ditetapkan FAM

Tetamu Diraja atau Tetamu Kehormat hendaklah berada di venue pertandingan selewat-lewatnya 15 minit sebelum masa perarakan bendera Fair Play (perarakan biasanya lapan minit sebelum sepak mula).


Perkara 2.1.1 dalam Pematuhan Peraturan dan Piala pula menyebut kejujuran dan keikhlasan untuk mematuhi semua peraturan persatuan dalam pengelolaan Liga M adalah menjadi tanggungjawab dan tertanggungjawab kepada pasukan, pegawai dan pemain. Mana-mana pasukan, pegawai atau pemain yang mengingkari mana-mana perkara dalam Perkara 2.1.1 boleh dikenakan tindakan atau hukuman. Pasukan boleh didenda maksimum RM100,000, pegawai denda maksimum RM50,000.


Jadi adalah malang jika the Red Warriors - barisan sang juara yang mencetus satu fenomena sejak 2009 - terpaksa menanggung kesukaran dan masalah akibat kelewatan sepak mula tempoh hari.


Prosedur pengelolaan perlawanan anjuran FIFA pula memberi ruang sepak mula dilewatkan sehingga dua jam atas sebab kilat, padang dinaiki air, lampu limpah dan ancaman keselamatan dan kesihatan. Sepak mula dan penundaan/pembatalan perlawanan pula adalah dua perkara berbeza!


Ini sekadar hujah yang simplistic dan tidak intelektual daripada saya...






Jadi, ucapan tahniah harus diberikan kepada Rizal di atas permohonan maaf ini. Namun apa yang harus diberikan perhatian juga adalah, permohonan maaf ini hanya ditujukan kepada Sultan Kelantan sahaja. Seperti yang kita sedia maklum, dalam artikel Rizal sebelum ini, ada juga mengkritik Presisden KAFA iaitu Tan Sri Anuar Musa. Jadi, mana permohonan maaf Rizal kepada Tan Sri Anuar Musa?

Satu perkara lagi, sejauhmana pun peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh manusia, ia tetap mempunyai kecacatatan. Peraturan dan undang-undang Allah adalah yang paling sempurna. Peraturan dan undang-undang protokol adalah ciptaan manusia. Namun arahan untuk melakukan solat adalah datang dari Allah SWT. Mana yang harus diutamakan?