July 30, 2011

Malaysia Teliti Aduan Chelsea - Ahmad Shabery



Malaysia akan meneliti aduan yang dibuat pengurusan kelab Chelsea terhadap Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung cemuhan berbaur perkauman terhadap pemainnya, Yossi Benayoun ketika berkunjung ke negara ini minggu lalu.

Pemain antarabangsa Israel itu dikatakan diejek ketika beraksi dalam perlawanan persahabatan kelab liga Inggeris itu menentang Pilihan Malaysia di Kuala Lumpur.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, pihaknya akan meneliti punca sebenar Benayoun diejek sama ada disebabkan dasar perkauman atau sebaliknya.

"Kita tengok dulu bantahan itu, apakah penyokong mengejek dia kerana datang dari negara tertentu atau kerana dia dibu oleh mereka (penyokong) yang tak puas hati kerana dia berpindah dari kelab Liverpool ke Chelsea kerana pada malam itu ramai juga penyokong Liverpool yang datang.

"Sama juga dengan Fernando Torres dulu yang juga dari Liverpool ke Chelsea, dia juga kena bu kerana meninggalkan kelab asal," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan program Rakan Muda Ramadan Peringkat Kebangsaan sempena Karnival Emping Dadong, Kemaman 2011 di Kampung Dadong dekat sini pada Jumaat.

Ahmad Shabery mengulas aduan pasukan Liga Inggeris, Chelsea di atas kejadian terhadap pemain tengah pasukan itu Benayoun kerana dikatakan menerima layanan buruk oleh penyokong Malaysia ketika beraksi di Stadium Nasional Bukit Jalil minggu lalu.

"Hari-hari ada orang kena bu (ejek), semalam pun ada kena bu, kita tidak tahu niat sebenar mereka. Tetapi dari segi kerajaan tidak timbul, kita benarkan mereka datang kerana sukan dan politik tidak boleh dicampurkan adukkan.

"Benayoun datang ke sini setelah kita beri kebenaran khas dan ini bukan pertama kali berlaku. Dulu pun kita pernah beri kebenaran yang sama kepada pasukan kriket (Israel) datang Malaysia," katanya.

Menurutnya, kerajaan Malaysia tidak pernah mengheret rakyat sesebuah negara dengan politik walaupun negara mereka mempunyai dasar politik yang berbeza.

Dalam masa yang sama, beliau turut meminta peminat bola sepak negara mengambil kejadian itu sebagai satu iktibar dan tidak mencampur adukkan politik dengan sukan, sebaliknya menjadikan sukan sebagai platfom menyatupadukan mereka.

-- BERNAMA


INVITE FRIENDS TO CHURPCHURP TODAY!